-
Lokalizacja
Zobacz, gdzie znajduje się nasze przedszkole -
Kontakt
32-007 Zabierzów Bocheński
Wola Batorska 597
przedszkole@pwb.eduniepolomice.pl
Tel: (12) 281-63-80
Dla rodziców
Nasze Przedszkole uczy dzieci bezpiecznych zachowań
Współczesny świat, jego szybki rozwój cywilizacyjny stwarza większe i szybsze możliwości rozwoju młodego człowieka, ale niesie ze sobą również większe zagrożenia. Dlatego już od najmłodszych lat dziecko powinno uczyć się, jak zachowywać się w zabawie, w środowisku rodzinnym i rówieśniczym, aby jego rozwój i nauka przebiegały bezpiecznie i prawidłowo. Pamiętając o tym, Przedszkole Samorządowe w Woli Batorskiej stawia sobie jako jedno z najważniejszych zadań w procesie dydaktyczno-wychowawczym zapewnienie zdrowia i prawidłowego rozwoju dzieciom, w tym bezpiecznego funkcjonowania w środowisku społecznym
Rozwój dzieci niesie za sobą wiele niebezpieczeństw. Dlatego konieczne jest wyposażenie dzieci w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich oraz radzenie sobie w trudnych sytuacjach. Dzieci w wieku przedszkolnym z racji specyficznych właściwości psychofizycznych szczególnie narażone jest na wypadki. Przyczynia się do tego słaba koncentracja uwagi, niski poziom myślenia przyczynowo-skutkowego, skłonność do nieprzemyślanych decyzji, słaba kontrola emocji, trudności w odróżnieniu realnego świata od fikcji.
Chcąc wyposażyć dzieci w niezbędny zasób wiedzy dotyczącej unikania zagrożeń, nauczycielki opracowały i wdrożyły program „Unikanie zagrożeń” dla dzieci 3-6 letnich, dotyczący bezpieczeństwa dzieci: na ulicy, w domu, w przedszkolu
I. ,,UNIKANIE ZAGROŻEŃ” - program profilaktyczny
Opis i analiza realizacji działań
Statystyki policyjne dowodzą, że najczęściej małoletni ze względu na swoje predyspozycje psychofizyczne i wychowanie w ufności wobec dorosłych, stają się ofiarami przestępców.
Szczęśliwie, zagrożeniom dziecka można zapobiegać, ale ważne jest podjęcie działań przez rodziców i nauczycieli, aby chronić dziecko. Ochrona dziecka przed zagrożeniami może być zrealizowana poprzez uwrażliwienie dziecka na niebezpieczeństwo. Omawiając kolejne kroki i propozycje unikania bądź niwelowania zagrożeń ze strony dorosłych, wspierałyśmy także rodziców w potrzebnej profilaktyce, uświadamiałam zagrożenia z jakimi może zetknąć się dziecko.
Przebieg działań
Tworząc program koncentrowałyśmy się na przekazaniu dzieciom wiedzy mającej je uchronić w przyszłości przed niebezpieczeństwem.
Cele ogólne programu:
- wypracowanie świadomości i przekonania o potrzebie wczesnego reagowania i przygotowania dziecka na różne niebezpieczne sytuacje i zdarzenia,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych, zagrażających zdrowiu psychicznemu i fizycznemu,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach i nauczenie dzieci umiejętności mówienia NIE w chwilach zagrożenia, ograniczonego zaufania do obcych osób;
- Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „Ja” i zaspokajanie poczucia bezpieczeństwa:
- rozwijanie umiejętności odnajdywania swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
- poznawanie i wyrażanie uczuć,
- dostrzeganie sytuacji problemowych i umiejętności ich rozwiązywania
,
Treści programowe ujęte zostały w sześciu blokach tematycznych do których opracowano tematy szczegółowe. Oto niektóre z nich:
1. BEZPIECZNY DOM
- Urządzenia elektryczne – to nie zabawki,
- Nie otwieram drzwi obcym,
- Znam swój adres,
2. PRZEDSZKOLE
- Integracja grup. - wzmacnianie poczucia własnej wartości i tożsamości,
- Nasze zasady (wspólne ustalenie zasad, praw i obowiązków, utrwalanie właściwych zachowa,)
- Jestem małym człowiekiem - Król Maciuś opowiada ( Konwencja Praw Dziecka)
- Bezpieczne zabawy w sali i ogrodzie,
- Komu mogę zaufać, do kogo mogę zwrócić się o pomoc,
- Znam numery alarmowe – 997- policja, 998 – straż pożarna, 999 – pogotowie ratunkowe,
3. JESTEŚMY UŻYTKOWNIKAMI DRÓG-
4. DOBRY I ZŁY DOTYK
- Rozpoznaje uczucia i potrafię je nazwać, - radzenie sobie ze wstydem.
- Wygląd to nie wszystko -- uświadomienie, że osoba miła, sympatycznie wyglądająca nie zawsze musi mieć dobre zamiary,
- Nie oddalamy się od domu bez zgody rodziców,.,
-To jest moje ciało - ustalenie „granic” dotyku, - omówienie właściwych i skutecznych reakcji w sytuacji zagrożenia
- POTRAFIĘ MÓWIĆ „NIE”- rozwijanie umiejętności odmawiania,
- uświadomienie dzieciom, że mają prawo mówić nie,
5. CO JEST ZDROWE A CO SZKODZI
- Unikamy hałasu,
- W zdrowym ciele zdrowy duch,
- Higiena na co dzień,
- Co jest jadalne, a co nie,
- Używki nie dla dzieci,
- Skąd ta choroba,
6. NIEBEZPIECZNE ZABAWY
- Ulica to nie plac zabaw - przestrzeganie zakazu zabawy w miejscach niedozwolonych,
- Niewypały i fajerwerki, - przewidywanie skutków nieprzemyślanych zabaw,
- Staw czy pływalnia?
Wiem jak się zachować – quiz rodziny był uwieńczeniem naszych działań.
Ostatnim etapem było zorganizowanie quizu, który dzieci rozwiązują wspólnie z rodzicami oraz uzupełnienie karty pracy ,,Unikamy zagrożeń”
Efekty jakie przyniosła realizacja programu zarówno dla dzieci, rodziców jak i nauczycieli.
Zaproponowałyśmy szereg propozycji zabaw i zajęć
- odgrywanie scenek,
- teatrzyki kukiełkowe,- wywiady,- opowiadania,- techniki plastyczne,
- burza mózgów) poprzez które informowałam o zagrożeniach, rozwijałam umiejętności podejmowania decyzji, a także umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
Zaproszeni zostali aktorzy z teatru ,,Skrzat” ze spektaklem ,,Mówię NIE wszystkiemu co złe”. Dzieci brały czynny udział w przedstawieniu, rozwiązywały zagadki słowne, uczyły się rymowanek i haseł propagujących bezpieczne zabawy.
Pedagogizacja rodziców - referat ,,Unikanie zagrożeń” z którego dowiedzieli się jakie są główne zagrożenia, wskazałam działania jakie powinni podjąć rodzice aby chronić swoje dziecko:
- częste rozmowy; - uczenie dzieci bezpiecznych zachowań ( nie otwieranie drzwi, zakaz zabawy niebezpiecznymi przedmiotami, zapałkami , zakaz oddalania się i wsiadania do samochodu z obca osoba, nie przyjmowanie prezentów od obcych);
Współpraca z Komendą Policji w Niepołomicach oraz Wydziałem Prewencji Policji w Wieliczce.
Niezwykle przydatne w wychowaniu i kształceniu dzieci w różnych sytuacjach stał się zorganizowany cykl spotkań z Policjantem, w których prezentowane były bloki tematyczne:
- Policjant przyjacielem dziecka (poznanie pracy policjanta, wyrabianie nawyku zaufania do policjanta i zwracania się w sytuacjach trudnych)
- Prawidłowe zachowanie się w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych (zasada ograniczonego zaufania do osób nieznanych)
- Bezpieczne poruszanie się po drogach (znajomość podstawowych zasad ruchu drogowego)
Dzieci aktywnie uczestniczyły w spotkaniach, wykazywały się podstawową znajomością zasad bezpieczeństwa i uczyły się nowych umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych. W celu kształtowania i utrwalania tych umiejętności organizowane są różnorodne formy zajęć i zabaw, zajęć praktycznych, a także wycieczki oraz spektakle teatralne. W ten sposób każdy maluch może uczyć się poprzez zabawę. Zdobyte wiadomości dzieci zaprezentowały również przygotowując prace na konkurs plastyczny organizowany przez Warte pt."Bezpieczny przedszkolak"
Z pewnością stała wymiana informacji z komisariatami Policji w zakresie zagrożeń występujących w środowisku dzieci , inicjowanie wspólnych działań przyczynią się do usprawnienia organizacji pracy i podnoszenia efektywności podejmowanych działań.
Ewaluacja działań: .
Dla sprawdzenia założonych celów zostały opracowane narzędzia ewaluacyjne: karty pracy dla dzieci, ankiety dla rodziców i nauczycieli. Ewaluacji treści programu dokonali po roku także nauczyciele, którzy podjęli się jego realizacji. Dzięki temu mogłyśmy korygować ewentualne niedociągnięcia, poszerzać treści programu a przede wszystkim określić stopień jego przydatności.
Opracowany program działań ,,UNIKANIE ZAGROŻEŃ” realizowany jest w naszym przedszkolu od trzech lat. Program jest wartościowy i potrzebny w szczególności w środowisku wiejskim.
Rodzice zgodnie stwierdzili, że należy kontynuować temat i współpracować z Policją.
EFEKTY PRACY:
Dla dziecka:
- potrafi zachować się w trudnych sytuacjach spotkań z osobą nieznajomą,
- potrafi powiedzieć NIE w chwilach zagrożenia,
- dziecko wie do kogo może zwrócić się o pomoc,
- zna zasady warunkujące bezpieczeństwo na terenie domu i przedszkola,
- zna adres domowy i telefony alarmowe,
- przestrzega zakazu poruszania się po drogach bez opieki dorosłych,
- zna podstawowe zasady ruchu drogowego,
- przestrzega zakazu zabaw w miejscach niebezpiecznych,
- rozumie potrzebę zachowania ostrożności w kontaktach z osobami obcymi.
Dla przedszkola:
- podnoszenie jakości pracy przedszkola,
- placówka realizuje zadania programu wychowawczego,
- wyposażyłam biblioteczkę przedszkolna w niezbędną literaturę przedmiotową oraz narzędzia do diagnozy oraz karty pracy dla dziecka,
- nauczyciele zdobyli nowe doświadczenie w pracy nad trudnym dla dziecka tematem,
PROGRAM EDUKACJI ANTYNIKOTYNOWEJ „Czyste powietrze wokół nas”
Program realizowany jest od kwietnia do czerwca 2010r.
- Program umożliwia wykształcenia u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach , w których inne osoby pala przy nich papierosy .
- Stanowi pierwsze ,bardzo ważne ogniwo w edukacji antynikotynowej
Założenia programu:
- ochrona dzieci przed szkodliwym wpływem dymu tytoniowego
- program ten jest adresowany do dzieci przedszkolnych z udziałem nauczycieli i opiekunów
- stanowi on pierwsze ogniwo w cyklu programów antynikotynowych
- program ma charakter profilaktyczny , ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej postawy ochrony własnego zdrowia w sytuacjach kiedy są wskazane na bezpośredni kontakt z palącymi
Cele programu:
- wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymu
- zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego
- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów
- zwiększenie wrażliwości dzieci na miejsca , w których mogą być narażone na dym